General Information
Course Code | G_ISLEURCUL |
---|---|
Credits | 6 EC |
Period | P1 |
Course Level | 300 |
Language of Tuition | Dutch |
Faculty | Faculty of Religion and Theology |
Course Coordinator | dr. M. Aulad Abdellah |
Examiner | dr. M. Aulad Abdellah |
Teaching Staff |
dr. M. Aulad Abdellah |
Practical Information
You need to register for this course yourself
Last-minute registration is available for this course.
Teaching Methods | Seminar, Lecture |
---|
Target audiences
This course is also available as:
This course is offered in Dutch. Some of the descriptions may therefore only be available in Dutch.
Course Objective
De student:• kent de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen
islamitische en westerse jurisprudentie;
• kan de wederzijdse beeldvorming van westerse en islamitische zijde
omtrent de positie van de islam in het Westen onderscheiden en kritisch
evalueren en zelf genuanceerde standpunten uitwerken waarbij rekening
wordt gehouden met beide perspectieven;
• is in staat bepaalde religieuze vraagstukken in de westerse context op
een kritische en wetenschappelijke manier te benaderen;
• is in staat jurisprudentie (Fiqh) toe te passen in de westerse
samenleving inzake bepaalde kwesties.
Course Content
De module focust op de islamitische visies vanuit de fiqh ten aanzienvan kwesties waaromtrent moslims in het Westen een positie proberen te
bepalen. Het gaat over kwesties als Islamitische ethiek en
jurisprudentie, de geschiedenis van de islam en moslims in Europa; het
recht van minderheden (fiqh al-aqalliyat); Islam als
minderheidsgodsdienst: confrontatie en consensus; de westerse
beeldvorming over de Islam; afvalligheid binnen de Islam; de scheiding
tussen religie en staat; het ritueel slachten; de jihâd,
godsdienstvrijheid, Gelijkheid tussen man en vrouw in de islam, de
relatie tussen moslims en niet moslims in het westen. De
voorbeeldfunctie van Al Andalusië (Spanje) als ontmoetingsplaats voor
verschillende religies en culturen in het Westen komt eveneens aan de
orde.
Teaching Methods
Hoor- en werkcollege.Method of Assessment
schrijfopdracht (20%), schriftelijk tentamen (80%)Literature
Saeed, A., en Saeed H., Freedom of Religion: Apostacy in Islam.Hampshire: Ashgate Publishing LTD., 2004;
Koningsveld, P.S. van, Sprekende over de Islam en de moderne tijd.
Utrecht: Prometheus, 1993, 9-33;
Fetzer, Joel S., en Soper, J. Christopher, Muslims and the State in
Britain, France and Germany. Cambridge: Cambridge University Press,
2005;
Roy, Oliver, De islam en de scheiding van kerk en staat. Amsterdam: Van
Gennep, 2006, 7-71;
Rutger De Reu, Jihadistische rekrutering in Europa. Gent: Universiteit
Gent, 2004-2005, 14-126;
Marzouk Aulad Abdellah, Burgers en barbaren: Over oorlog tussen recht en
macht, in: Rechtvaardige oorlog in de Klassieke islam, Amsterdam: Boom,
2007, 307-316.
Powerpoints.
Additional Information
Als een derdejaars vak is deze module een vervolg op fiqh (islamitischeethiek) modulen en behandelt usul al-fiqh kwesties van hoog niveau.
Aanwezigheid 80%.