Algemene informatie
Vakcode | G_BDOGET2 |
---|---|
Studiepunten | 6 EC |
Periode | P5 |
Vakniveau | 200 |
Onderwijstaal | Nederlands |
Faculteit | Faculteit Religie en Theologie |
Vakcoördinator | dr. P.H. Vos |
Examinator | dr. P.H. Vos |
Docenten |
dr. P.H. Vos |
Praktische informatie
Voor dit vak moet je zelf intekenen.
Voor dit vak kun je last-minute intekenen.
Werkvormen | Hoorcollege |
---|
Doelgroepen
Dit vak is ook toegankelijk als:
Doel vak
Na afronding van deze module heeft de student kennis van de grondslagenvan de christelijke ethiek en van de belangrijkste theologische en
wijsgerig ethische theorieën over het goede leven. Tevens heeft hij
kennis van en inzicht in een aantal loci van de christelijke dogmatiek,
te weten de scheppingsleer, de antropologie, de leer over de zonde en de
leer over de vernieuwing van de mens. Met behulp van deze kennis is de
student in staat tot zelfstandige reflectie op ethische vragen vanuit
systematisch-theologisch perspectief. Hij kan de betreffende ethische en
de dogmatische concepten in zijn (morele) communicatie met anderen
hanteren.
Inhoud vak
Deze module maakt deel uit van de leerlijn systematische theologie. Detheologische ethiek wordt gerelateerd aan een aantal loci uit de
dogmatiek. Deze cursus beoogt een verdieping van kennis van en inzicht
in de dogmatiek. Tevens is deze cursus een inleiding in de ethiek.
Centrale theologisch-ethische en wijsgerig-ethische concepten worden
geïntroduceerd, zoals de eigen aard van de christelijke ethiek in
relatie tot wijsgerige ethiek, bijbelgebruik in de ethiek,
hoofdstromingen in de ethiek. Tenslotte maakt de student kennis met
kenmerkende vraagstukken in de diverse velden van ethiek, zoals
politieke ethiek, professionele ethiek, seksuele ethiek, medische ethiek
en milieuethiek.
Onderwijsvorm
Ter voorbereiding op elk college leest de student de betreffendeliteratuur en maakt opdrachten ter voorbereiding op het college, deels
te presenteren op college. Tijdens de colleges worden zowel een
introductie op en uitleg van de stof gegeven als ook gezamenlijk de
teksten en de opdrachten besproken, waarbij de student wordt uitgedaagd
een eigen positie in te nemen en daarover in gesprek te gaan met
anderen.
Toetsvorm
Schriftelijk tentamenLiteratuur
Ian S.Markham,Do morals matter? A guide to contemporary religiousethics, Second edition, Oxford:Blackwell 2018 (Let op: eerdere edities
zijn niet geschikt!).
Patrick Nullens, Verlangen naar het goede:Bouwstenen voor ene
christelijke ethiek, Zoetermeer: Boekencentrum 2006.
G. van den Brink & C. van der Kooi, Christelijke dogmatiek, Zoetermeer:
Boekencentrum 2012, pp. 189-308 & 579-637 (= 220pp.)
Overige literatuur via digitale leeromgeving: ca 120 pp.