Algemene informatie
Vakcode | S_ICNM |
---|---|
Studiepunten | 6 EC |
Periode | P2 |
Vakniveau | 500 |
Onderwijstaal | Nederlands |
Faculteit | Faculteit der Sociale Wetenschappen |
Vakcoördinator | dr. J.W. Ouwerkerk |
Examinator | dr. J.W. Ouwerkerk |
Docenten |
dr. J.W. Ouwerkerk |
Praktische informatie
Voor dit vak moet je zelf intekenen.
Werkvormen | Hoorcollege, Werkgroep* |
---|
*Voor deze werkvorm kun je geen groep kiezen, je wordt hiervoor ingedeeld.
Doel vak
Na afloop van de cursus hebben studenten• kennis over de rol van interne communicatie als onderdeel van
corporate communicatie,
• een overzicht van theorieën over interne communicatie en het
gebruik van media in organisaties,
• inzicht in de gevolgen van het gebruik van (nieuwe) media binnen
organisaties voor het gedrag van medewerkers, en
• ervaring met het toepassen van deze kennis op relevante casussen
uit de praktijk.
Inhoud vak
Dit vak begint met een korte uiteenzetting van theorieën over internecommunicatie en het gebruik van media in organisaties (media richness
model, social information
processing model, dual-capacity model). Hierna wordt aan de hand van
verschillende specifieke thema’s aandacht besteed aan de rol van nieuwe
media binnen organisaties, waarbij de effecten op het gedrag van
individuele medewerkers centraal staan. Thema’s die aan bod komen zijn
bijvoorbeeld leiderschap in virtuele organisaties, identificatie en
betrokkenheid van virtuele medewerkers, het zogenaamde "Nieuwe Werken",
het werken in virtuele teams, sociale media en kennismanagement, en
problematische gevolgen van mediagebruik in organisaties zoals
"cyberloafing". In de bijbehorende werkcolleges worden wetenschappelijke
artikelen over deze thema's gepresenteerd, en wordt in groepsverband
gewerkt aan de uitwerking van een casus.
Onderwijsvorm
Hoor-, en werkcollegesToetsvorm
Schriftelijk tentamen, individuele literatuurpresentatie, en uitwerkingvan een casus in groepsverband.
Literatuur
Elektronische reader met wetenschappelijke artikelen (wordt bekendgemaakt via Canvas).
Doelgroep
Master studenten CW met de afstudeerrichting Corporate communicatie ennieuwe media.