Info
Niveau | Bachelor |
---|---|
Taal | Nederlands |
Duur | 3 jaar |
Vorm | Voltijd |
Studiepunten | 180 EC |
Faculteit | Fac. der Gedrags- en Bewegingswetensch. |
Pedagogische Wetenschappen wil studenten opleiden tot academisch georiënteerde pedagogen, die zichzelf willen blijven ontwikkelen om toegewijd, geïnformeerd en gewetensvol bij te dragen aan de kwaliteit van de samenleving. Hiertoe zet je je in om kinderen (en volwassenen) de gelegenheid te geven zich optimaal te ontwikkelen door goede opvoeding en goed onderwijs, maar ook door goede hulpverlening als deze optimale ontwikkeling bedreigd wordt.
Je doet gericht onderzoek naar vragen als 'Wat leren jongeren van social media', ‘Hoe vaak zouden we kinderen op school moeten testen?’, 'Hoe kunnen we kinderen die mishandeld worden het beste helpen?’, ‘Wat kunnen we een jongere met een verstandelijke beperking bieden?’ of 'Wat is goed onderwijs eigenlijk?'. Met andere woorden: je onderzoekt hoe opvoeding, onderwijs en hulpverlening het beste kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.
De opleiding Pedagogische Wetenschappen is een relatief kleine opleiding. Elk jaar stromen ongeveer honderd studenten in. Je kunt rekenen op intensieve, persoonlijke begeleiding, kleine werkgroepen en onderwijs van hoge kwaliteit.
Omschrijving
verplichte vakken.
Omschrijving
achte verplichte vakken, en in het tweede semester kies voor één van de
twee preminoren. Aan het eind van het tweede bachelorjaar maak je een
keuze welke minor je in het derde jaar wilt volgen.
Omschrijving
Omschrijving
bestaat uit twee vakken van 6 EC. Deze dienen altijd beiden gevolgd te
worden.
Omschrijving
je een van de minoren. In derde jaar volg je de vakken en profileer je
je door de keuze voor het Bachelor these onderwerp.
Let bij de keuze voor een minor op eventuele toelatingseisen voor het
masterprogramma van je keuze.
Omschrijving
Iedere minor bestaat uit vijf vakken van ieder 6 EC. Je bent verplicht
alle vakken binnen de minor te volgen.
Naast onderstaande minoren kun je ook een minor van de
Bacheloropleiding Psychologie of een universiteitsminor
bij van de VU volgen. Zie voor meer informatie over deze minoren, de
paragraaf "Overige informatie" in deze studiegids.
Op VUnet vind je de minoren terug bij "Intekenen vakken en tentamens" >
"Toon minoren".
Omschrijving
realisatie en evaluatie van de klinische praktijk. Zij werken daarbij
vooral klinisch in die zin dat zij vooral gericht zijn op de problemen
en behoeften van individuele client(systemen). Dat vraagt een
voortdurend switchen van:
• algemeen methodisch naar klinisch specifiek (hoe is dat voor
dit cliëntsysteem) en omgekeerd
• van evidence based naar practice based en omgekeerd
• van abstract naar concreet en omgekeerd.
In deze minor verdiepen de studenten zich in kennis en inzichten die
orthopedagogen in de klinische praktijk nodig hebben en leren zij om de
kennis en inzichten te gebruiken in het vormen van kritisch-normatieve
oordelen over de orthopedagogische hulpverlening in het bijzonder over
doelen, methoden, inhouden en vooronderstellingen. Met hun inzichten en
analytische vaardigheden zijn zij in staat om een bijdrage te leveren
aan (debatten over) de vormgeving van de hulpverlening.
De minor kan gebruikt als individuele profilerings- en keuzeruimte en
biedt de mogelijkheid om eigen ambities en kwaliteiten in het kader van
je verdere loopbaan en ontwikkeling nader te exploreren. Tegelijkertijd
kan de student met het volgen van deze minor voldoen aan registratie-
eisen van de NVO (10 ec diagnostiek , 12 ec interventie en 2 ec
werkveldkennis)
Deze minor staat open voor studenten Psychologie, Pedagogische
wetenschappen en Criminologie.
Heb je vragen over de minor? Stuur een email naar studiekeuze.fgb@vu.nl
Omschrijving
een beperking niet meer naar speciaal onderwijs gaan, maar meedraaien
binnen het reguliere onderwijs. Scholen moeten zorgen voor onderwijs dat
past bij de onderwijsbehoefte van de leerling. Het uitgangspunt is voor
elk kind een passende plek, om zodoende het beste uit het kind te halen.
Specifieke leerstoornissen, fysieke of verstandelijke beperkingen
vereisen aanvullende begeleiding en zorg op school. Daarnaast kunnen
vragen ontstaan rondom motivatie, plannen en organiseren van (huis)werk
of de sociale omgang met klasgenoten en leerkrachten.
Orthopedagogen in het passend onderwijs ontwerpen een
handelingsgerichte aanpak voor behandeling en begeleiding van leerlingen
die behoefte hebben aan extra ondersteuning in de klas. Zo onderzoeken
ze de onderwijsbehoeftes van kinderen en adolescenten bij het schoolse
leren, waarbij ze ook de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten en
docenten in kaart brengen.
In deze minor verdiepen studenten zich in het veld van (passend)
onderwijs, met speciale aandacht voor de ontplooiing van kinderen en
jongeren in de schoolse leeftijd (4 jaar tot vroege volwassenheid). Doel
is dat studenten kennis en inzicht verkrijgen in de complexe samenhang
van cognitief en sociaal functioneren en biologische ontwikkeling in
relatie tot functioneren op school en thuis. Daarnaast verwerven
studenten inzicht in de ontwikkeling van het brein en de implicaties
daarvan voor onderwijs en opvoeding.
Daarnaast wil de minor studenten in staat stellen om deze kennis en
inzichten toe te passen in het beoordelen en ontwikkelen van
wetenschappelijke kennis over onderwijs en de daarbij passende
interventies, daarbij rekening houdend met ontwikkelingen op het gebied
van nieuwe media.
Deze minor staat open voor studenten Psychologie, Pedagogische
wetenschappen en Criminologie.
Heb je vragen over de minor? Stuur dan een e-mail naar
studiekeuze.fgb@vu.nl
Omschrijving
realisatie van goed onderwijs. Juist zij zijn in staat om de
noodzakelijke (wetenschappelijke) kennis en inzicht in de relatie tussen
veranderingen in de samenleving en onderwijs alsmede de relatie tussen
onderwijs en (verschillen in) de ontwikkeling van kinderen samen te
brengen. Hierdoor kunnen zij ideeën ontwikkelen voor de manier waarop
onderwijs betekenisvol kan zijn voor leerlingen met een diversiteit aan
mogelijkheden en achtergronden.
Rekening houdend met ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media,
informatietechnologie en veranderingen in de culturele en
levensbeschouwelijke diversiteit van de samenleving, kunnen zij ertoe
bijdragen dat onderwijs goed is voor leerlingen, leerkrachten en de
samenleving.
In deze minor verdiepen de studenten zich in kennis en inzichten die
pedagogen in het onderwijs nodig hebben en leren zij om de kennis en
inzichten te gebruiken in het vormen van kritisch-normatieve oordelen
over de inrichting van het onderwijs, in het bijzonder over doelen,
methoden, inhouden en vooronderstellingen. Met hun inzichten en
analytische vaardigheden zijn zij in staat om een bijdrage te leveren
aan (debatten over) de vormgeving van het onderwijs.
Deze minor staat open voor studenten Psychologie, Pedagogische
wetenschappen en Criminologie.
Heb je vragen over de minor? Stuur een e-mail naar studiekeuze.fgb@vu.nl
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Curriculumstudies | P1 | 6EC | P_BCURRIC |
Education and the Good Life | P1 | 6EC | P_BEDGL |
Kinderen en Nieuwe Media | P2 | 6EC | P_BKNWMED |
Mind Brain and Education | P2 | 6EC | P_BMBEDUC |
Passend Onderwijs | P2+3 | 6EC | P_BPASOND |
Omschrijving
bacheloropleiding volgt, in je tweede en derde studiejaar. Je haalt in
drie jaar dus 210 studiepunten. Als je het programma met goed gevolg
hebt afgelegd, krijg je een speciale bul.
Het programma bestaat uit een faculteitsoverstijgend (12 of 18 ec) en
een facultair (12 of 18 ec) programma.
Omschrijving
mainly in the evening by lecturers from Vrije Universiteit, the
University of Amsterdam and Amsterdam University College, as well as
guest lecturers from the Netherlands and abroad. The classes are small
and you will be expected to give presentations, write papers and make an
active contribution to discussions.
You have to choose at least 12 credits of Interdepartmental honours
courses from the overview of interdepartmental honours courses, as well
as an application form, at: http://www.vu.nl/honourscourses.
Omschrijving
EC). Een gekozen vak mag niet al deel uitmaken van het reguliere door
jou gekozen curriculum.
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Carrieremarkt Pedagogiek | 0EC | P_BCARPEDA |
Omschrijving
- Zijn in principe toegankelijk voor alle bachelorstudenten van alle
faculteiten.
- Kennen voor sommige minoren een toegangseis.
- Hebben een vaste omvang van 30 EC.
- Vooraf geen toestemming van je eigen examencommissie nodig om de 30 EC
van deze minor mee te laten tellen in het afstudeerpakket van je
opleiding.
- Indien een bepaald vak uit de universiteitsminor onderdeel uitmaakt
van je reguliere curriculum, kun je deze minor niet (volledig) volgen
omdat vakken niet twee keer kunnen meetellen. Vraag in dat geval
toestemming van de examencommissie voor de invulling van de
profileringsruimte.
Omschrijving
disciplines within the field of Neuroscience. The student will become
familiar with the workings and functions of different types of brain
cells and brain areas. The student will learn how this knowledge can be
used to understand characteristics of the healthy brain (e.g.,
perception, attention, learning and memory, consciousness, personality),
of the developing brain
(pre- and postnatal), and of the diseased brain (e.g., depression,
addiction, eating disorders).
In addition, the students will be familiarized with recent findings from
the fields of human genetics and will actively participate in
nature-versus-nurture debates. Finally, this minor provides an
introduction into recent technological advances in brain-machine
interfaces, deep brain stimulation, and robotics in the context of
Neuroscience. The integration of disciplines such as biology,
psychology, sociology, and genetics, is central to this minor. Students
learn to think critically about how knowledge of the brain and the human
genome can be applied to tackle societal issues.
Intekenen
Sociology, Psychology, Economics, Law, Artificial Intelligence) and
students from Lifesciences (e.g., Biology, Fysics, Chemistry, Medicine,
Movement Science, Nutrition) with a broad interest.
ENTRY REQUIREMENTS: Bachelor: 90 ECTS, HBO: 120 ECTS
Due to overlap in curriculum, this minor is NOT open for students from
Biomedical Sciences-VU and Health & Life Sciences-VU. These students, as
well as students who plan to pursue a career in Neuroscience, are
advised to sign up for the more specialised minor
Biomolecular/Neurosciences. Please contact the minor coordinator dr
Sophie van der Sluis (s.vander.sluis@vu.nl) for more information about
participation.
For international students, we explicitly note that you will only obtain
credits for the courses if you successfully pass the course exams as
described in the individual course guides (i.e., participation alone is
not sufficient).
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Cognitive Neuroscience | P1 | 6EC | AB_1056 |
Nature versus Nurture | P1 | 6EC | AB_1057 |
Brain in Trouble | P2 | 6EC | AB_1038 |
The Developing Brain | P2 | 6EC | AB_1059 |
Mind and Machine | P3 | 6EC | AB_1060 |
Omschrijving
rising costs of healthcare – these are problems that add complexity to
the already considerable health challenges the world is facing today.
Many diseases do not stop at national borders, and most health problems
have social, political and economic impacts. The world is more than ever
in need of a vision of health that spans the globe. At the same time,
innovative answers to these challenges emerge, like novel
pharmaceuticals, neurotechnologies, genomics, mhealth (using mobile
phones), field test kits that replace whole laboratories, as well as
innovative funding schemes and care arrangement (e.g. community-based
health care). But how can we make these answers fit the challenges that
are emerging? History shows numerous, at best, not-so-effective health
interventions and unintended consequences. To effectively address these
complex health challenges, global health researcher need to
cross-disciplinary boundaries and interact with health professionals,
patients and others to gain in-depth understanding of global health
problems, and to set out cohesive and strategic action to solve these
problems.
Omschrijving
companies like Nike and ASML are responsive to changes in customer
preferences and are successfully battling their competitors, whereas
companies like General Motors and Philips struggle? Why are companies
like Airbnb and Uber successful in developing and selling product and
service innovations, whereas publishers and record companies lack
innovative capacity? How is it possible that long-existing companies are
surpassed by new venture start-ups with radical different business
approaches, such as Shapeways and Blendle? The answers to these
questions show that high-performing companies excel in using new ways of
management and organization. Specifically, these companies have business
models that work in today’s dynamic environment.
In the Minor in Business Administration you will learn to build, assess,
and change business models and tackle management and organization
issues.
The Minor in Business Administration is a 30 EC programme taught in
English. You will become familiar with the foundations of business
administration: strategy, marketing, finance, accounting, logistics,
technology, and human resource management. Using business model
thinking, you will combine and apply the knowledge from these
disciplines to study businesses. In addition, midway the programme you
are asked to select a specialization theme, which enables you to obtain
a deeper understanding about the relationship between your profession
and a business discipline. In addition to academic skills, the programme
emphasizes professional skills, including creativity, communication,
reflexivity, and consultancy. The Minor Business Administration provides
you with knowledge and skills to successfully act in dynamic
organizations, irrespective of your professional background.
Students in the BSc programmes Economics and (International) Business
Administration are excluded from participating in this University Minor.
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Business Professionals | P1 | 6EC | E_MB_BPROF |
Foundations of Business Administration | P1 | 6EC | E_MB_FBA |
Business Model Assessment | P2 | 6EC | E_MB_BMA |
Business Model Innovation | P2 | 6EC | E_MB_BMI |
Business Project | P3 | 6EC | E_MB_BPROJ |
Omschrijving
problems, varying from undernourished children to obese adults and
elderly; climate change presents a challenge for future food production;
novel technologies raise ethical questions with respect to animal
welfare, preservation of biodiversity, and protection of national policy
autonomy. These and many other societal issues are part of the content
of this course. These insights will be useful to a variety of academic
and societal fields, and may help you to choose your master’s programme.
This minor takes real world problems as a starting point. Examples,
assignments and (guest)lectures will be based on the variety of actual
challenges related to food security. Throughout the minor, culminating
in an advisory report in the last course, you will conduct an assignment
for a real organization active in the field of food security; e.g. the
Ministry of Economic Affairs; Oxfam Novib; FrieslandCampina.
Jobs are increasingly about combinations of insights and skills rather
than specialized knowledge only. In this minor you will acquire skills
and insights from different scientific backgrounds to be able to conduct
interdisciplinary research. The fact that this minor is offered by the
Amsterdam Centre for World Food Studies, an institute that brings
together researchers from different faculties of the VU to conduct
inter- and transdisciplinary research on food security, guarantees the
richness of skills and methods taught.
Omschrijving
Innovative technologies may completely change how business and design
processes are set up, while new directions for fruitful start-ups are
countless. This calls for new and strategic ways of organising these
opportunities to innovate in the digital world. If you are interested in
new, exciting ways to organise for digital innovation, if you want to
learn how new digital technologies such as big data, 3D printing and
robotization change the way of working in your own field of expertise;
if you are interested in how to design and organise pervasive digital
technologies, if you would like to start your own Spotify, Uber or
Airbnb in your own specific discipline and would like to learn how to do
so; if you are interested in new professional, organisational and
managerial insights related to digital innovation, this minor is for
you.
This minor is a 30 EC programme taught in English. The programme
consists of five courses taught during the first semester of the third
year of your Bachelor program.
Students in the Bachelor programmes (International) Business
Administration are excluded from participating in this university minor.
Omschrijving
Why does the discovery of natural resources make a country sometimes
poorer rather than richer? How can we keep the pension and health care
system sustainable if there are only half as many working age people?
Why do economic crises occur? These questions illustrate how economics
touches upon the most pressing problems of today: economic well-being,
inequality and sustainability. In the minor in Economics you will learn
to tackle economic issues by learning to think like an economist.
The minor in Economics is a 30 EC programme of 5 compulsory courses,
taught in English. You will become familiar with the development of
economic thought, including the principles of micro- and macroeconomic
theory and key insights from empirical economic analysis. You will gain
insight into the role of economic policy, learning to identify when
markets fail and when policy interventions may provide solutions.
Finally, you learn to take a structured approach to solving practical
problems using economic core concepts. Upon completion you will have a
proven ability to apply sound economic reasoning to a range of issues on
a micro- and macroeconomic level, for example related to labor markets,
social insurance, health and welfare policy, environmental and product
market regulation, fiscal and monetary policy, trade and development
policies.
Students in the BSc programmes Economics and Business Economics as well
as Econometrics are excluded from participating in this university
minor. More information is also available on our general Canvas page
https://canvas.vu.nl/courses/27772.
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Foundations of Macroeconomics | P1 | 6EC | E_ME_FMA |
Foundations of Microeconomics | P1 | 6EC | E_ME_FM |
Macroeconomic Policy | P2 | 6EC | E_ME_MAEP |
Microeconomic Policy | P2 | 6EC | E_ME_MIEP |
Economic Policy Analysis | P3 | 6EC | E_ME_EPA |
Omschrijving
Analytics in Practice (XB_0015)
Introduction to Python for Humanities and Social Sciences
(L_AABAALG075): If you are already have programming skills (students
computer science and informatics) you can choose an alternative course
from a selection of Humanities and Social Science courses, after
consultation with the coordinator of the minor.
Omschrijving
Biography, Gender and Diversity (L_AABAALG068); American Film
(L_ELBAELK208) or Identity, Diversity and Inclusion (S_IDI).
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
General History | P1 | 6EC | L_GABAALG013 |
Imagining the Dutch: themes in Dutch History | P1+2 | 6EC | L_GCBAALG003 |
Atlantic Ocean | P2 | 6EC | L_GWBAGES213 |
Decolonizing Europe | P2 | 6EC | L_GCBAALG008 |
History Tutorial | P3 | 6EC | L_GABAALG014 |
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Het boek: papier en digitaal | P1 | 6EC | L_AABAALG067 |
%longEN% | P1+2+3 | 12EC | L_AABAALG020 |
Creative Writing | P2 | 6EC | L_NNBAALG001 |
Schrijvershuisbezoeken | P2 | 6EC | L_NNBAALG002 |
Omschrijving
er artikelen en boeken met baanbrekende inzichten over de werking van
onze hersenen en het effect hiervan op ons gedrag. Deze kennis verandert
de wereld, met steeds sterk wordende effecten op marketing, rechtspraak,
technologie, computers, onze voeding en de economie. Het geeft ons
inzichten in waarin en waarom we van elkaar verschillen, en helpt ons
bepaalde groepsprocessen in de maatschappij te verklaren. Kennis over de
psychologie en ons brein zijn een must voor iedereen die wil begrijpen
waarom we doen wat we doen.
Doel
De minor Psychologie en het brein laat studenten kennismaken met de
vakgebieden die gedrag en brein onderzoeken. Studenten krijgen in de
minor een overzicht van de psychologie en de cognitieve
neurowetenschappen, en worden vervolgens geïntroduceerd in de manier van
onderzoek doen in deze velden. De doelstellingen hierbij zijn bij de
student:
a. de kennis aan te brengen om met verstand te oordelen over claims die
zowel binnen als buiten de wetenschap over psyche en brein worden
gemaakt,
b. de vaardigheden bij te brengen om zelf onderzoek te doen naar psyche
en brein.
Doelgroep:
De minor is aantrekkelijk voor studenten met een algemene interesse in
psychologie en de hersenen, met voorkennis van statistiek (zoals
aangeboden in bachelors in de sociale wetenschappen, economie, exacte en
biomedische wetenschappen).
Ingangseisen:
-Minstens 90 EC behaald binnen één bachelorprogramma.
-Minstens 6 EC behaald aan statistische vakken.
Aantal deelnemers:
Er geldt een maximum van vijftig studenten per jaar, die op basis van
First come First serve worden gekozen.
Omschrijving
about diverse cultures, and internet facilitates world-wide
communication and information exchange. Law traditionally focuses on
nation states, but topics like migration, internet, climate, and
terrorism do not stop at the border. Quite the contrary. The objective
of this minor is to become aware of the fact that many societal issues
ask for a transboundary approach to law.
The minor explores the role of law in defining and resolving social
issues concerning the globalisation of societies. Central topics are
migration (transnational movement), internet (transnational
communications) and climate change (transnational action).
This minor offers students insight in questions, such as:
• Why transnational issues are not suited for unilateral, national
actions;
• What states can do within international law (such as European Union
law);
• The ways in which states are currently responding to these issues;
• The criticism of the current actions and regulations;
• Future perspectives.
After completing this minor, the student has knowledge of the core of
the legislation concerning the three topics, has gained insight in the
most important critique and analysis of this legislation (from a legal,
policy-orientated, sociological, anthropological and/or philosophical
perspective), and is capable of critically judging proposed changes. For
each of the topics the student knows which actors play a role in making
rules and policy, how states work together (or not), the consequences of
this (lack of) cooperation and the future perspective for transnational
regulations in migrations, climate change and internet. Knowledge of
these ‘case studies’ and the theory involved also enables student to
independently reflect on other areas of transnational problems, such as
security.
Omschrijving
as environment and sustainability, poverty and unequal economic growth,
global political economy, diversity and inequality, and urbanization.
Contrary to the previous minor entitled Development Studies, which
focused on issues surrounding poverty and social inequality in less
developed countries, or the Global South, this new minor approaches the
aforementioned issues through an understanding of “development” as a
field that not only pertains to so-called developing countries but also
to our own western, so-called developed, societies. In other words, the
minor Development and Global Challenges addresses a select number of
burning issues far away and in our own backyards.
The minor both addresses the policy level (including the role of states,
transnational corporations, and non-governmental organizations) and
local responses to contemporary global challenges; The minor critically
assesses earlier conceptualizations and approaches (governance) of
development and discusses their successes and failures; The minor
examines local responses to aforementioned issues, the importance of
political empowerment, and the conditions under which these responses
(and strategies) have been/can be successful; The minor addresses global
challenges such as environmental issues, urbanization and
sustainability, and social inequality both in the global south as well
as in the so-called developed world; The minor acknowledges the fact
that global challenges and burning issues are deeply connected at a
global scale, and need to be confronted at different levels (global,
national, local)
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Development and Globalization | P1 | 6EC | S_DG |
Environment and Development | P1 | 6EC | S_ED |
Global Political Economy | P2 | 6EC | S_GPE |
Identity, Diversity and Inclusion | P2 | 6EC | S_IDI |
Urban Studies | P2+3 | 6EC | S_UBS |
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Great Minds I | P1 | 6EC | W_BA_MND1 |
Political Philosophy | P1 | 6EC | W_BA_PP |
Ethics | P2 | 6EC | W_BA_ETEN |
Philosophy of Science | P2 | 6EC | W_BA_SCIE |
Great Minds II | P2+3 | 6EC | W_BA_MND2 |
Omschrijving
programma af waaraan je begonnen bent. Mocht een vak niet meer gegeven
worden, dan geldt een overgangsregel. Pas als je niet meer in de
gelegenheid bent de overgangsregel te volgen, wordt je oorspronkelijke
programma aangepast (na toestemming van de
examencommissie). Neem in dat geval contact op met een van de
studieadviseurs van de faculteit FGB, Marieke Schilder of Annemiek van
Os, zodat een aangepast programma aan de examencommissie kan worden
voorgelegd.
In het algemeen geldt dat:
• Voor vakken die vanaf studiejaar 2016-17 niet meer zijn
opgenomen in opleiding, studenten in 2016-17 nog twee maal de
gelegenheid krijgen het vak alsnog af te ronden.
• Voor vakken die eens in de twee jaar worden gedoceerd en in
studiejaar 2016-17 niet worden gedoceerd, studenten in 2016-17 nog één
maal de gelegenheid krijgen het vak alsnog af te ronden.
* Als voor een vak zgn. veegtentamens worden georganiseerd,
worden studenten daarvoor ingetekend door de administratie. Studenten
mogen alleen deelnemen aan het tweede veegtentamen, als ze ook aan de
eerste kans hebben deelgenomen.
De specifieke overgangsregeling per vak staat in de studiegids
uitgewerkt.
Omschrijving
wetenschappen kun je ook een verdiepende minor binnen de
Bacheloropleiding Psychologie volgen of een verbredende minor bij een
andere faculteit van de VU.
Onderstaand de verdiepende minoren binnen de Bacheloropleiding
Psychologie.
Omschrijving
application course offered by the departments of Biological psychology
and Cognitive psychology. The skill courses primarily aim to provide
students with skills required to do research in the area of genes,
brain, and behaviour. The knowledge courses provide students with a
solid theoretical foundation in the areas of behavioral genetics, brain,
and cognition. Finally, the application course aims to provide skills
and knowledge to do psychophysiological and cognitive research.
If you have any questions, please send an email to studiekeuze.fgb@vu.nl
Omschrijving
klinisch, neuropsychologisch en ontwikkelingsperspectief. Aan het eind
van de minor kun je uitleggen hoe psychologisch (dis)functioneren van
een persoon verklaard wordt vanuit deze drie perspectieven en ga je met
de kennis en bijbehorende vaardigheden aan de slag tijdens praktische
oefeningen in de werkgroepen.
De minor Klinische leerlijn bestaat uit vijf vakken, met een totaal van
30 EC (6 EC per vak). Studenten die deze minor kiezen volgen allen de
vier vakken Klinische Lessen, Klinisch werkveld en interventiemethoden,
Klinische Gespreksvoering en Psychofarmacologie.
Daarnaast kiezen ze in periode 1 één van de drie varianten van het vak
Diagnostiek voor de Klinische Praktijk: te weten Kinderen en
Adolescenten, Klinische neuropsychologie of Klinische psychologie. De
verschillende varianten zijn verplicht voor de masters die aansluiten op
deze varianten, de master Klinische ontwikkelings-, Klinische neuro- en
Klinische psychologie.
Tevens sluiten de varianten aan op de keuzevakken die vanuit deze drie
verschillende richtingen worden aangeboden in periode 5 en 6. Zo sluit
de variant Klinische psychologie van het Diagnostiekvak het beste aan
bij de vakken Kortdurende Psychologische Interventies en Psychologische
Interventies bij Complexe Problemen en past de variant Klinische
Neuropsychologie het beste bij de vakken Neuropsychologie van de
veroudering en Pediatrische Neuropsychologie.
Studenten mogen van deze koppeling van keuzevakken afwijken.
Heb je vragen over de minor? Stuur een e-mail naar studiekeuze.fgb@vu.nl
Omschrijving
studenten in aanmerking komen voor verklaringen dat zij voldoen aan
bepaalde eisen voor registratie bij de beroepsvereniging NVO.
Meer informatie vind je op VUnet.
Omschrijving
onderstaande vakken.
Omschrijving
onderstaande vakken.
Omschrijving
verplichte vakken en een keuzevak.
Naam vak | Periode | Credits | Code |
---|---|---|---|
Neuropsychologie voor Pedagogen | P4 | 6EC | P_BNEUPED |
Pedagogische Ethiek | P4 | 6EC | P_BPEDETH |
Omschrijving
verplichte vakken en wordt afgesloten met de B-these.
Omschrijving
bacheloropleiding volgt, in je tweede en derde studiejaar. Je haalt in
drie jaar dus 210 studiepunten. Als je het programma met goed gevolg
hebt afgelegd, krijg je een speciale bul.
Het programma bestaat uit een faculteitsoverstijgend (12 of 18 ec) en
een facultair (12 of 18 ec) programma.
Omschrijving
mainly in the evening by lecturers from Vrije Universiteit, the
University of Amsterdam and Amsterdam University College, as well as
guest lecturers from the Netherlands and abroad. The classes are small
and you will be expected to give presentations, write papers and make an
active contribution to discussions.
You have to choose at least 12 credits of Interdepartmental honours
courses from the overview of interdepartmental honours courses, as well
as an application form, at: http://www.vu.nl/honourscourses.
Omschrijving
EC). Een gekozen vak mag niet al deel uitmaken van het reguliere door
jou gekozen curriculum.
Omschrijving
programma af waaraan je begonnen bent. Mocht een vak niet meer gegeven
worden, dan geldt een overgangsregel (zie onderstaande schema's). Pas
als je niet meer in de gelegenheid bent de overgangsregel te volgen,
wordt je oorspronkelijke programma aangepast (na toestemming van de
examencommissie). Neem in dat geval contact op met de studieadviseur
Marieke Schilder (voor eerstejaarsvakken) of Wim Kluytmans (voor niet-
eerstejaarsvakken), zodat een aangepast programma aan de examencommissie
kan worden voorgelegd.
In het algemeen geldt dat:
• Voor vakken die vanaf studiejaar 2014/15 niet meer zijn opgenomen
in opleiding, studenten in 2014/15 nog twee maal de gelegenheid krijgen
het vak alsnog af te ronden.
• Voor vakken die eens in de twee jaar worden gedoceerd en in
studiejaar 2014/15 niet worden gedoceerd, studenten in 2014/15 nog één
maal de gelegenheid krijgen het vak alsnog af te ronden.
AANDACHTSPUNT VOOR STUDENTEN DIE IN 2013/14 ZIJN GESTART MET HUN
BACHELOROPLEIDING:
Met ingang van 2014/15 wordt het Bachelorcurriculum herzien, beginnend
met het B1-jaar. Dit betekent dat veel vakken in B1 in 2014/15
inhoudelijk en qua werkvorm dusdanig gewijzigd zijn, dat studenten die
in 2013/14 zijn gestart met hun opleiding, maar nog niet alle B1-vakken
hebben afgerond, ook met een overgangsregeling te maken hebben. De
studenten worden apart geïnformeerd over de overgangsregeling.
Voor onderstaande vakken is een overgangsregeling van toepassing. De
specifieke overgangsregeling per vak staat in de studiegids uitgewerkt.